Boek nu uw rondleiding in Berlijn. Vroegboekkorting tot 1 juni. Lees meer ...

Musk over Twitter: “Burgerjournalistiek versterken”

Al gaat dat ten koste van adverteerders.

In een opzienbarend interview zei Twitter-eigenaar Elon Musk onlangs dat het vrije woord hem boven alles gaat, ook boven de belangen van de adverteerders. “Laat mensen het narratief bepalen en bepalen wat waar is.” Wat kan de ‘burgerjournalist’ verwachten het nieuwe Twitter onder Musk?

Foto: Pixabay

De essentie van vrije meningsuiting

Musk die zegt de “mensheid” te willen inspireren en de wereld beter te willen maken, vindt daarbij vrijheid van meningsuiting essentieel.

Musk: “Je weet niet wat je mist, totdat je het niet meer hebt. En in veel plaatsen hebben mensen het niet“, duidend op vrijheid van meningsuiting. “De test van vrijheid van meningsuiting is of mensen dingen mogen zeggen die je niet leuk vindt. Want uiteindelijk zal er iemand zijn die niet leuk vindt van jij zegt en je de mond snoert. Dat is de essentie van vrijheid van meningsuiting en is het artikel 1 van onze grondwet. Als we dat verliezen verliezen wij de kern van de democratie.”

Musk maakt op zijn platform Twitter wel onderscheid tussen het recht op ‘free speech’ en ‘reach’. Hiermee bedoelt hij dat mensen weliswaar het recht hebben om te zeggen wat ze willen, maar niet het recht op ‘bereik’, in normaal Nederlands, om versterkt te worden. Musk: “Als iemand iets hatelijks wil zeggen, betekent niet dat je hem een megafoon moet geven.”

Mensen bepalen het narratief

Het is vooral de angst van adverteerders om hun advertentie te zien tussen wat algemeen als controversiële content wordt gezien. Volgens Musk is sinds zijn aantreden daar veel in geïnvesteerd om dat risico te verkleinen. Volgens Musk zijn Apple en Disney nog steeds adverteerders op Twitter en dat is volgens hem een teken dat het beleid werkt.

Musk zal open kaart spelen met de trefwoorden die weg worden gehouden op plekken waar advertenties staan. Ook zal hij de woorden openbaar maken waarmee het bereik van tweets kan worden beperkt.
Je kunt geen vertrouwen stellen in iets als er geen transparantie is, je moet weten hoe het werkt“, licht Musk zijn standpunt toe.

Er is kritiek op de soms uitgesproken tweets van Musk zelf. Want hoe verhoudt zich Musk als Twitteraar met zijn uitgesproken mening met de eindbaas die bepaalt welke tweets de megafoon mogen gebruiken en welke niet.

Volgens Musk is het grootste probleem niet zozeer zijn tweets maar wat de MSM ervan maken. Daarbij refereert hij aan het recente interview (zie onderstaande video) dat hij had met de BBC waarin de interviewer Twitter verweet haat te verspreiden. Op de vraag van Musk om een voorbeeld te noemen volgde stilte en ongemak.

Musk: “MSM willen niet gelijkgesteld worden op Twitter met de gewone burger.” De bekende blauwe badge die een bepaalde status aan een account geeft is voortaan niet alleen meer beschikbaar voor de MSM. “Dat is opzettelijk“, aldus Musk. “Het is belangrijk burgerjournalistiek te versterken, de stem van de mensen te horen. Laat mensen het narratief bepalen en bepalen wat waar is.”

Adverteerders gaan niet over de inhoud

Musk is duidelijk over de rol van de adverteerders. “Het is cool als je je advertentie op bepaalde plaatsen op Twitter wilt hebben en niet op andere plaatsen. Maar het is niet cool om Twitter te vertellen wat zij moet doen. En als dat betekent dat wij geld van de adverteerders verliezen, dan verliezen we dat maar. Maar vrijheid van meningsuiting gaat boven alles.”
Een luid applaus uit de zaal met adverteerders stijgt op.

Musk wil niet beïnvloed worden, ook niet door de adverteerders over de toekomst van het platform. Hij wil het platform naar zijn visie verder ontwikkelen naar een app waar iedereen dagelijks gebruik van maakt.

Blue badges: gelijk speelveld

Ook via een vraag over de ‘blue badges’ herhaalt Musk zijn visie dat de oude manier van het toekennen van blue badges niet logisch was. Ze waren ook te koop. “Er was corruptie binnen Twitter rondom de verkoop van die badges“. Er moet een gelijk speelveld zijn waarin ook burgers journalist kunnen zijn, aldus Musk. Musk ziet dat er veel mensen zijn die geweldig kunnen schrijven en ook waarheidsgetrouw.

Komende vrijdag het hele interview met nog meer opmerkelijk uitspraken van Musk over de toekomst van Twitter.

Musk over Twitter: “Burgerjournalistiek versterken”
Uw oordeel over dit artikel7 Stemmen
7.9
7.9