Critici hadden al geen hoge verwachtingen van de overname van Twitter en de re-branding naar ‘X’ door vermeend omni-talent Elon Musk. Zei hij al kort na de overname dat hij op zijn ‘X’ (toen nog Twitter) het recht op ‘free speech’ zal waarborgen, maar volgens Musk bestaat er op X geen recht op ‘reach’, zeg maar bereik. Je mag dus op ‘X’ in je eigen echokamer klagen wat je wilt, weinigen zullen het lezen. Letterlijk stelde hij in 2022: “New Twitter policy is freedom of speech, but not freedom of reach.”
Musk tekende onlangs een overeenkomst met Global Alliance for Responsible Media (GARM) waarin Musk toezegt de banden met deze organisatie aan te halen. GARM is een project van het World Economic Forum. Het gaat hierbij om het censureren van ‘misinformatie’ en dus onwelgevallige meningen.
Het WEF schrijft over dit project: “Met bijna 3,8 miljard mensen online, is de wereld steeds meer met elkaar verbonden, en toch dreigt de toename van gevaarlijke, haatdragende, verstorende en valse inhoud online een bedreiging te vormen voor onze wereldwijde gemeenschap. De leden van de Global Alliance for Responsible Media erkennen de rol die adverteerders kunnen spelen bij het collectief verbeteren van de veiligheid van online omgevingen. Samen werken ze samen met uitgevers en platforms om meer te doen om schadelijke en misleidende mediaomgevingen aan te pakken; en om een concrete reeks acties, processen en protocollen voor het beschermen van merken te ontwikkelen en uit te voeren.”
GARM is niet zomaar een initiatief. Het komt van de machtige World Federation of Advertisers (WFA), die meer dan 150 van ‘s werelds grootste merken en meer dan 60 nationale verenigingen van adverteerders wereldwijd vertegenwoordigt. Het Nederlands-Britse Unilever zit in het Steer Team.
Terwijl in de Nederlandse politiek vrijheid van meningsuiting geen thema van betekenis is, is dit recht diep verankerd in het bewustzijn van veel Amerikanen. Zo heeft de voorzitter Jim Jordan (R-OH) van de House Judiciary Committee de strijd aangebonden met een schimmig bedrijfssyndicaat dat volgens hem samenspant om “afwijkende standpunten te boycotten, demoniseren en censureren”, waaronder de conservatieve Breitbart News.
De Judiciary Committee stuurde in maart brieven naar de chief executive officers van vijf bedrijven die lid zijn van het GARM Steer Team, waaronder GroupM en Unilever, met het verzoek om documenten en communicatie over de vermeende conservatieve censuur, zo meldt Breitbart News.
De commissie heeft leidinggevenden van de twee bedrijven gevraagd om deel te nemen aan een hoorzitting getiteld ‘Collusion in the Global Alliance for Responsible Media’ op 10 juli 2024 om 10.00 uur in kamer 2141 van het Rayburn House Office Building.
Foto: Logo X bij het hoofdkantoor in San Francisco (videoframent Sky Aus.)