Beluister hier onze wekelijkse podcast van Radio Moddergat

BLCKBX of Lighthouse TV?

Is het nieuwskanaal BLCKBX nog te redden?

Het kan menigeen in de kritische wereld niet zijn ontgaan: het populaire nieuwskanaal BLCKBX van oprichter Flavio Pasquino is in grote problemen gekomen. De situatie is zover geëscaleerd dat de oprichter met een groot deel van het team is opgestapt en een eigen nieuw kanaal Lighthouse TV heeft aangekondigd. Na diverse videoboodschappen en speciale uitzendingen van Café Weltschmerz en BLCKBX zelf, is er veel transparantie ontstaan. Maar is daarmee BLCKBX in haar bekende vorm nog te redden?

Foto: videofragment recente uitzending BLCKBX. V.l.n.r.: Daniel Pardoen, Jan van Aken, Erwin Taams, George van Houts en Huibrecht Boluijt.

Van auto-interviews naar mediabedrijf

Wie de activiteiten van Flavio Pasquino vanaf het begin heeft gevolgd, heeft vermoedelijk nog een van zijn interviews gezien die hij al rijdende in zijn auto deed. Zijn eerste video nam Flavio Pasquino op op 2 november 2020. Hier spreekt hij met Wichert Meerman over zijn start in de online videowereld.

De interviews van Flavio Pasquino werden vele honderdduizenden keren bekeken waarmee zijn populariteit steeg. Vooral het andere geluid in de bizarre Coronatijd bracht veel mensen op zijn pad.

Zijn auto-gesprekken verplaatsten zich naar een studio in Edam waar hij aan de inmiddels beroemde lange tafel indringende interviews afnam met mensen die vanuit hun deskundigheid een ander perspectief boden op de gekmakende tijdsgeest van angst en polarisatie.

Na een lange periode van tafelgesprekken, maakte BLCKBX de stap naar een tweede studio waar drie maal per week nieuwsuitzendingen werden geproduceerd, een soort alternatief journaal, met steeds drie genodigden achter de ‘desk’.
Voor de bouw van deze tweede studio was geld nodig, veel geld. Ondanks dat veel werk door vrijwilligers werd gedaan, bedroegen de kosten toch tot 6 cijfers voor de komma. Dat geld kwam er, want er waren genoeg kijkers die wilden doneren.

Maar de ambitie van Flavio reikte verder. Er moest een talkshow komen, De Wereld is Vierkant. Ook werd in een kleine cinema met de naam ‘Paradiso’ aan de hand van een film lezingen en discussies georganiseerd. Hiervoor was een derde studio nodig en wederom vergde dit aanzienlijke investeringen.

Grenzeloze ambities met onzekere inkomsten

Ondanks de enorme bedragen die maandelijks aan donaties binnenkwamen, ex-bestuurslid Daniël Pardoen spreekt over gemiddeld €53.000 en €57.000, waren de kosten structureel hoger dan de maandelijks benodigde €65.000. We laten hier de details van de financiën achterwege en verwijzen graag naar onderstaande video’s van BLCKBX en Café Weltschmerz.

Met een team van ruim 50 medewerkers, deels betaalde krachten, ontstond in enkele jaren een klein mediabedrijf. Het leverde BLCKBX soms het verwijt op te veel main stream te willen worden. Het lidmaatschap van de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) leek dat ook te bevestigen.

Met de ambities, groeide ook de behoefte aan inkomsten. Naast incidentele leningen, die natuurlijk geen inkomsten zijn, vormde de stroom aan donaties de basis. Een wankele basis omdat de opbrengsten sterk wisselen. Een ‘verkeerde’ uitzending en donateurs stoppen hun bijdrage of de geest van de tijd verandert en een ‘alternatief’ kanaal verliest voor een deel van haar fans / donateurs.

Medio 2024 liepen de ambities van oprichter Flavio en de beschikbare middelen zo uiteen dat de donateurs om een eenmalige extra donatie werd gevraagd. Om dit te bereiken waren in een speciale uitzending talrijke bekende gasten in de studio uitgenodigd om bij de bewonderingswaardige mea culpa van Pasquino aanwezig te zijn. De uitzending leverde tot ieders verrassing maar liefst ruim €200.000 op.

Donatie-opbrengsten speciale uitzending gaf hoop

Er gloorde weer hoop. Als met een zo’n uitzending meer dan €200.000 kon worden opgehaald, wat is dan het probleem? Erwin Taams, die de uitzending van zaterdag 19 april presenteerde, verwoorde dat gevoel en had geen begrip voor het bestuursstandpunt dat een groot deel van het geld als buffer voor tegenvallers gereserveerd moest blijven. Daniël Pardoen, voormalig bestuurslid en aanwezig in de uitzending van afgelopen zaterdag (vrijdag ervoor opgenomen), verdedigde met hand en tand dit standpunt.

Acteur en cultureel ondernemer George van Houts bracht het conflict op de kern: de klassieke spanning tussen de grenzeloze creatieve ambities en de beperkte en in dit geval zelfs onzekere inkomsten uit donaties. Dit is volgens Van Houts een bekend fenomeen waar hij als onafhankelijk theatermaker ook mee te maken heeft. Onder de streep moet het kloppen wil je financieel overleven.

Volgens nog zittend bestuurslid Jan van Aken is er niet geluisterd. Volgens Van Aken heeft het bestuur pogingen gedaan om met het hele team de situatie toe te lichten, maar dat is “gesaboteerd” volgens Van Aken. Dat gesprek is er dus nooit gekomen.

Psycholoog en regelmatige gast in de BLCKBX-uitzendingen, Huibrecht Boluijt, ziet vooral dat emoties de boventoon hebben gevoerd. Niet de zakelijk feiten moeten als eerste besproken worden, maar de wederzijdse gevoelens die door alle voorvallen zijn geraakt.

BLCKBX én Lighthouse TV: de slechtst denkbare uitkomst

Inmiddels heeft oprichter en programmamaker Flavio de BLCKBX-deur achter zich dicht getrokken. Met het aankondigen van zijn nieuwe initiatief Lighthouse TV lijkt terugkeer naar BLCKBX een gepasseerd station. Komende 5 mei is de eerste uitzending aangekondigd. Het overgrote deel van het BLCKBX-team is met Flavio meegegaan, het bestuur in vertwijfeling en in bezit van aandelen, studio’s en apparatuur achterlatend.

Het initiatief van presentator Erwin Taams om tot een verzoening te komen lijkt met alles wat er gebeurd is, geen grote kans van slagen te maken. Oproepen van Taams, George van Houts en Huibrecht Boluijt om de emoties nog even te laten betijen en dan nog een poging tot verzoening te ondernemen, lijkt vooralsnog ijdele hoop.

Toch kan de uitkomst niet zijn dat beide kanalen actief blijven/worden. Ofschoon veel donateurs met oprichter Flavio mee zullen gaan, zal ook een deel bij het ‘merk’ BLCKBX blijven. Dat betekent een verdunning van de toch al onzekere inkomsten. Een bekend voorbeeld van ‘kanibalisering’.

Flavio en zijn team zullen nu nog meer geconfronteerd worden met de grenzen die door die inkomsten gesteld worden. Een nieuw bestuur zal aan Flavio, ook bij Lighthouse TV, opnieuw grenzen moeten aangeven, want anders is Lighthouse TV over enige tijd hetzelfde lot beschoren als haar voorganger BLCKBX.

Een kopie van elkaar kunnen zij niet worden, zeker niet omdat Flavio als geprezen interviewer maar op één kanaal kan verschijnen. Beide zullen het dus deels over een andere boeg moeten gooien. Of de donateurs dat zullen waarderen is onzeker.

Het feit dat een kanaal met zo’n groot bereik en haar team zo hangt aan één persoon, ook nog de oprichter en bedenker, is op zich al riskant. De oprichter zal op enig moment zijn kindje moeten laten uitvliegen en meer een rol op afstand moeten innemen.

Ondertussen zit het bestuur, of wat daar van over is, met drie studio’s, waarvan er één is opgezegd, de apparatuur en het merk ‘BLCKBX’. Het blijft bevreemdend dat de intellectueel eigenaar dat ‘onbeheerd’ achterlaat. Een merk is in de wereld van de marketing goud waard. Het ‘merk’ Flavio mag dan weliswaar bestaan, maar veel te riskant om op verder te bouwen. Het ‘merk’ kan zo weglopen, zo blijkt. Daarop kun je op de lange termijn geen branding of levensvatbare organisatie baseren.

De huidige uitkomst is de slechtst denkbare, voor alle partijen. We mogen hopen dat het merk BLCKBX, haar professionele en toegewijde team en haar assets weer bij elkaar komen. Daarbij kan Flavio samen met een goed bestuur zorgen voor een stabiele toekomst waarbij het merk BLCKBX los kan bestaan zonder het ‘merk’ Flavio.

image_pdfDownload