Drie websites voor één lidmaatschap. Klik hier voor meer informatie ...

Provincie Gelderland wil nog meer beperkingen omwille stikstofreductie

Een extra strook van 500 meter rond 'kwetsbare natuur'

Bewoners en bedrijven binnen een straal van 500 meter van een ‘kwetsbaar natuurgebied’ moeten als het aan de provincie Gelderland ligt met nog meer beperkingen rekening houden om stikstof te bestrijden.

“We werken aan vermindering van stikstofuitstoot in en rond kwetsbare natuur. Dit doen we om de natuur te herstellen en om vergunningverlening weer mogelijk te maken. We doen dit vooral in stroken van 500 meter rond de kwetsbare natuur op de Veluwe, Landgoederen Brummen en bij Winterswijk. Hiervoor hebben we ideeën voor regels uitgewerkt”, stelt de provincie.

Het gaat daarbij om verbouwingen van gebouwen en mobiliteit. Opmerkelijk is dat volgens de provincie Gelderland zelfs treinen stikstof veroorzaken:

Het geeft aan dat ‘de strijd tegen stikstof’ geen grenzen kent. Maar liefst 70.000 inwoners van de provincie ontvingen onderstaande brief.

De door Nederland aangewezen exorbitant grote gebieden die door stikstof zouden worden bedreigd, maken dat een steeds groter deel van Nederland ‘op slot gaat’. Dit in tegenstelling tot het doel dat Nederland ‘van het slot’ gaat. Het tegendeel wordt juist met deze steeds uitbreidende maatregelen bereikt: minder mobiliteit en bedrijvigheid. Beide vormen de basis voor de economie (en inning van voor de maatregelen benodigde belastingen) die steeds verder worden beperkt. Vooral boeren moeten het opnieuw ontgelden.

Inmiddels zal bij de meeste lezers van Koers2030 wel bekend zijn dat stikstof groeistof is voor planten en bomen. Stikstof is een van de drie meest essentiële voedingsstoffen. Stikstof is samen fosfor en kalium een essentiële stof die een plant nodig heeft voor groei. 

Toch zijn niet alle planten blij met te veel stikstof. Heide, veen‑ en hoogveenplanten, specifieke korstmossen en diverse orchideeën vormen de belangrijkste stikstofgevoelige flora in Nederland. Deze groepen gedijen normaal op arm, zuur en stikstofarm substraat; extra stikstof veroorzaakt een verschuiving naar gras‑ en struikdominantie en daarmee een verlies van biodiversiteit. Het bepleiten van stikstofarme zones is derhalve verdedigbaar. De vraag is, hoe groot moeten die zones zijn en hoe weeg je het belang van biodiversiteit af tegen leefbaarheid en een noodzakelijk florerende economie?

Het is cynisch om te zien hoe burgers en bedrijven verder worden beperkt terwijl de Veluwe in hoog tempo wordt gemilitariseerd met grote vervuiling van de natuur tot gevolg.

De ‘wilde’ wensnatuur, voorzien van niet ongevaarlijke wolven, die nu met vele miljoenen aan belastinggeld wordt aangelegd, verergert het probleem: immers in veel gevallen worden bij het omzetten van natuur stikstofmijdende biotopen aangelegd. Ook hier stelt zich de vraag, hoe ver moeten we daarmee gaan in een land dat sinds 2017 met 1 miljoen inwoners is gegroeid tot ruim 18 miljoen en waar volgens D66 er nog zeker “10 steden in het groen” bij moeten komen om de groei te kunnen huisvesten. Het heeft er alle schijn van dat met de stikstofmaatregelen landbouwgrond moet worden vrijgespeeld voor de voortdurend groeiende bevolking.

De provincie Gelderland lijkt met dit voorstel de toch al obsessieve strijd tegen stikstof, ten koste van de voedselproductie en bedrijvigheid, een tandje bij te zetten.

De aankondiging van de voorgenomen maatregelen hebben veel onrust veroorzaakt. Op de inspraakpagina van de provincie kunnen inwoners van de provincie reageren op de plannen. De ervaring leert dat deze vorm van ‘inspraak’ zelden leidt tot bijstelling van de plannen.

Inzender Erik stelt: “Hele verhaal is geen juiste weergave helaas, jammer dat er zo weer onnodig onrust is. De stroken moeten 500m vanaf stikstofgevoelige habitat liggen, destijds aangewezen bij N2000 (met als doel verbetering), niet gebaseerd op NDA’s of het hele N2000-gebied. Er klopt dus niets van dit verhaal en de strekking. Voor een participatietraject is het bijzonder om “hier tekenen bij het kruisje”-voorwaarden op te nemen; dit is veel te sturend. Kortom, de uitkomst heeft nul waarde en is nergens bruikbaar.”

Soortgelijke brieven gingen ook naar ondernemers en grondeigenaren.

Meer over De Grote Verbouwing van Nederland vindt u op koers2030.nl.

image_pdfDownload