Drie websites voor één lidmaatschap. Klik hier voor meer informatie ...

Bekende IC-Berlijn verleden tijd

Met nieuwe ICE3 Neo met meer comfort naar Berlijn

De oude vertrouwde IC-Berlijn van Amsterdam naar Berlijn met zijn locomotief en witte met rode band gesierde wagons rijdt niet meer. Een in 2022 geïntroduceerde ICE3neo vervangt deze inmiddels legendarische trein.

Foto: De vertrouwde IC-Berlijn (Urban Inspiration)

Vanaf 1 november jl. reizen de Berlijngangers met de luxe ICE3neo die in comfort een grote stap vooruit is. De inzet van deze nieuwe treinstellen is echter tijdelijk. De voor dit traject beoogde ICE L-treinen kunnen nog niet ingezet worden. Volgens treinreiziger.nl is de inzet uitgesteld omdat fabrikant Talgo ze niet op tijd kan leveren. De ICE-L rijdt weliswaar wat langzamer dan de ICE3neo, maar kan meer passagiers vervoeren.

De snelheid op dit traject is voorlopig relatief. Het traject Amsterdam – Berlijn, via Deventer en Bad Bentheim is grotendeels ‘normaal’ spoor en niet geschikt voor hoge snelheden. De reistijd met de ICE3neo tussen Amsterdam en Berlijn Hauptbahnhof zal dan ook gelijk blijven: 5uur en 50 minuten.

Voor de treinspecialisten: de trein is in reguliere samenstelling 201 meter lang, telt 439 zitplaatsen en heeft een maximum snelheid van 320 km/u. Voor de laptopwerkers en smartphone-gebruikers biedt elke zitplaats in de 1e en 2e klas een stopcontact, iets wat ook al in de IC-Berlijn aanwezig was. Maar de nieuwe ICE heeft ‘radiopermeabele’ ruiten die mobiele signalen doorlaten, waardoor de ontvangst in de trein aanzienlijk wordt verbeterd.

De DB-vloot wordt uitgebreid met in totaal 73 nieuwe ICE 3neo’s van Siemens. Alle nieuwe ICE-treinen moeten uiterlijk in 2029 zijn geleverd.

Meer informatie op bahn.de. 

image_pdfDownload