
De  eenheidsmedia  achter  de
Berlijnse Muur
7 september 2023

In de Deutsche Demokratische Republik kon je alles zeggen wat je wilde,
als je het maar niet per ongeluk tegen de verkeerde zei. De DDR-media
gaven  aan  welke  speelruimte  je  vrije  meningsuiting  in  het  publieke
domein  had.  Kranten,  radio  en  televisie  vormden  het  cement  in  de
Berlijnse Muur. Ook de gedachten van de burgers moesten binnen de
grenzen van het Politburo blijven.

Restanten Berlijnse Muur (foto: EZAZ)

https://ezaz.nl/de-eenheidsmedia-achter-de-berlijnse-muur/
https://ezaz.nl/de-eenheidsmedia-achter-de-berlijnse-muur/


Tussen amusement en vormingsdrang
In  het  spanningsveld  tussen  de  door  de  staatsmacht  opgelegde  taak  van
‘socialistische bewustzijnsvorming’ en de wensen van de luisteraars op het gebied
van amusement, informatie en educatie, leidde de radio in de DDR een moeilijk
bestaan. De medewerkers van de omroepen probeerden aan de eisen van “beide
kanten” te voldoen.

Veel  DDR-burgers  waardeerden de hoge kwaliteit  van bepaalde programma’s
maar gniffelden over de voortdurende vormingsdrang en politieke propaganda.
Stations zoals ‘Radio DDR II’, de hoofdstedelijke zender “Berliner Rundfunk” of de
legendarische ‘Jugendradio DT 64’ hadden een groot vast publiek en vormden
vaste referentiepunten in het leven van de luisteraars.

Voormalige studio-complex DDR Radio in Berlijn (foto: EZAZ)

Eenheid in verscheidenheid
De radio in de DDR zond uit met vijf grote stations: Radio DDR I bood nieuws- en
amusementsprogramma’s,  waaraan  regionale  programma’s  waren  verbonden.
Radio  DDR II,  ontstaan  in  1964,  zond  voornamelijk  culturele  en  educatieve



programma’s uit, en de ‘Stem van de DDR’, ontstaan uit de fusie van de op West-
Berlijn  en  de  Bondsrepubliek  gerichte  stations  ‘Berliner  Welle’  en
‘Deutschlandsender’  in 1971,  richtte zich op Duitstalige luisteraars buiten de
grenzen van de DDR en was samen met ‘Radio Berlin International’, dat in vele
talen werd uitgezonden, de spreekbuis van de DDR naar de buitenwereld.

‘DT 64′ was de zender die de jeugd in de DDR aan zich moest binden, naar het
voorbeeld van westerse radiostations. Hun programma’s moesten voorkomen dat
de jonge luisteraars naar stations in het kapitalistische buitenland zouden gaan
luisteren. DT64 kreeg daarom ook wat meer speelruimte in de programmering.

Je kon spreken van een volledige dekking voor de radio vanaf het midden van de
jaren zestig. Halverwege de jaren tachtig had een gemiddeld DDR-huishouden
twee tot drie toestellen. Dit verklaart waarom de radio ook aangetroffen kon
worden op het  strand en tijdens het  kamperen,  en waarom hij  bij  wijze van
spreken overal in huizen te vinden was.

De krant was het belangrijkste medium
Ondanks het ruime, maar politiek geüniformeerde, radio-aanbod en de opkomst
van  de  televisie  in  de  1960-er  jaren,  was  de  DDR  toch  voornamelijk  een
krantenland. Aan het eind van de jaren 1980 werden er bijna 600 exemplaren
verkocht  per  1.000  inwoners.  Alleen  Japan  en  Noorwegen  hebben  in  de
geschiedenis  zulke  hoge  cijfers  gehaald.
In het laatste decennium van het bestaan van de DDR waren er anderhalve krant
per huishouden, en drie van de vier huishoudens waren geabonneerd op een SED-
districtskrant.  De SED stond voor  ‘Sozialistische Einheitspartei  Deutschlands’
waar de eenheid van politiek werd gewaarborgd.

Zelfs abonnees met drie kranten waren niet ongewoon: naast de lokale krant, de
Neues Deutschland (bestaat nog steeds) en voor de kinderen de Junge Welt, het
orgaan van de Vrije Duitse Jeugd (FDJ). Dik waren de kranten overigen niet. Een
krant telde gemiddeld niet meer dan zes tot tien pagina’s per dag per krant, zelfs
in het laatste decennium van de DDR.

https://www.nd-aktuell.de


De sturing van de media
De sturing van de DDR-media strekte zich uit tot de reclameafdeling en omvatte
coördinatie met de ‘verantwoordelijke bureaus’. Bij twijfel besliste de afdeling in
het Centraal Comité van de SED. Er waren vaak controles vooraf.

Er waren drie patronen in de eisen die aan de media-redacties werden gesteld.
Ten  eerste  moest  het  ‘politiek  geënsceneerde  publiek’  de  voordelen  van  de
socialistische  maatschappij  en  de  crisis  van  de  kapitalistische  maatschappij
benadrukken volgens het ‘vriend-vijand’-schema.
Ten tweede moest het de huidige belangen van de machthebbers ondersteunen.
Volgens de laatste eis mocht het ‘de tegenstander’ geen doelwit bieden of iets
verraden  dat  het  Westen  voor  zijn  eigen  belangen  zou  kunnen  gebruiken.
Iedereen met kritiek op de DDR zoals het kapitalistische West-Duitsland werd ook
wel ‘Klassenfeind’ genoemd. Ofschoon de termen toen nog niet werden gebruikt,
waren dit vroege vormen van naming and shaming. In Nederland kennen wij ook
een dergelijke kwalificatie van staatswege: de ‘anti-overheidsextremist’.

Mediale fictie vs. de realiteit
De media moesten ervoor zorgen dat mensen zich goed voelden in de DDR, zodat
ze in het land zouden blijven en beter zouden presteren. Wie hieraan voldeed,
werd  geprezen  door  de  mediaopzichters.  Een  dergelijk  fenomeen  kende
Nederland ook tijdens de Covid-periode: ‘BN-ers’ en omroepen konden (extra)
geld tegemoet zien bij het brengen van de voorgeschreven boodschap.

Men werd ook geprezen als men kritiek had op de wapenpolitiek van de VS of als
men een onderscheid maakte tussen de vredespolitiek van het  Oosten en de
oorlogspolitiek van het Westen. Dit communicatiepatroon, dat bedoeld was om de
fictie van de superioriteit van het socialisme onder de aandacht van het publiek te
brengen, was vooral gericht op de eigen bevolking en was voor de redacties
relatief eenvoudig uit te voeren, vooral omdat hier begunstigden en aanhangers
van het systeem werkten. Of de mediaficties overeenkwamen met de ervaringen
van het publiek of met wat er in andere publieke arena’s werd gesteld,  was
irrelevant.



Overeenkomsten met het heden zijn toeval
Velen zullen nog niet inzien hoe nauw de DDR-praktijk van overheidssturing van
de media  de huidige situatie  in  Westerse ‘democratieën’  benadert.  Een paar
punten van overeenkomst.

Ook  de  Nederlandse  televisie  kent  speciale  netten  en  programma’s
gericht op (jonge) kinderen. Die zijn niet louter gericht op vermaak, maar
op vorming volgens door de overheid voorgeschreven normen van onder
meer ‘inclusivieit, schuld- en klimaatbewust, genderpromotie’;
De Nederlands kranten spreken op centrale thema’s ook met één stem; er
vindt  een  informele  afstemming  plaats  tussen  overheid  en
hoofdredacteuren (zie ook de WOO-verzoeken van Daniël van der Tuin
op Substack); hetzelfde geldt voor radio en televisie;
Waar de DDR-media het ‘kapitalistische Westen’ in diskrediet moesten
brengen, moeten de Westerse media voortdurend Rusland en en haar
president in een kwaad daglicht stellen;
In  de  strijd  tussen  ‘goed  en  kwaad’  is  het  Westen  altijd  ‘de  goede’,
Rusland en China (of andere landen zo het uitkomt) ‘de slechte’ (naar
Amerikaans zwartwit-model van good vs. bad);
Waar  in  de  DDR-media  de  socialistische  heilstaat  superieur  was  ten
opzichte  van het  Westen,  vinden de  Westerse  media  vooral  de  eigen
westerse  Amerikaans-Europese  wereld  superieur  aan  de  rest  van  de
wereld;
Het ging in de DDR en nu in het Westen niet om de realiteit maar de
perceptie van de realiteit, door 24/7 herhaling van boodschappen;
Wat in de DDR ‘Klassenfeind’ werd genoemd heeft in het Westen haar
pedanten:  ‘wappie’,  anti-overheidsextremist’,  ‘complotdenker’.  In  elk
geval mensen waarmee je niet in gesprek hoeft en die een risico worden
geacht voor de samenleving.

Als u vindt dat het allemaal meevalt, dan blijven de gelijkenissen. De conclusie
moet dan luiden dat het in de DDR ook wel meeviel. Al had je daar natuurlijk de
STASI, de staatsveiligheidsdienst die dissidenten bespioneerden en het leven zuur
maakten.

https://danielvdtuin.substack.com/p/wob-documenten-censuur
https://danielvdtuin.substack.com/p/wob-documenten-censuur


Hoe ver staan onze veiligheidsdiensten AIVD en NCTV hier nog vanaf?

https://youtu.be/wycED6k_mek

Meer op:

Rundfunk der DDR

https://www.mdr.de/geschichte/ddr/politik-gesellschaft/kultur/rundfunk-radio-hoerfunk100.html

